Сторінки

Інформаційна безпека, кібербезпека


 Правила  безпеки надання інформації

про роботу Бершадського БДТ

та учасників освітнього процесу

в умовах воєнного стану

в соціальних мережах, сайті та медіа

У зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Постановою Президента України в Україні  введено  воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Дія воєнного стану постійно продовжується.

У зв'язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Заклади освіти є місцями масових скупчень людей. З метою запобігання нещасних випадків, збереження життя та здоров’я учасників освітнього процесу, очевидним є введення обмеження на відео- та фотозйомку подій (заборона - на використання безпілотників), заходів, територій, місць розташування закладів освіти.

Інформація про фізичну особу є конфіденційною інформацією (частина 1 статті 21 Закону України «Про інформацію»). Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини (ч. 2 статті 11, ч. 4 статті 21 Закону України «Про інформацію»). 

Проте варто враховувати, що в умовах воєнного стану розповсюдження конфіденційної інформації про людину навіть за її згодою може становити загрозу для  життя і здоров’я  людини та її родини.  Адже навіть фільмування лише закладу, без присутності людей у кадрі, може бути небезпечним для всіх, хто у ньому навчається та працює. Тому є рекомендація медіа, керівникам закладів освіти та учасникам освітнього процесу мінімізувати оприлюднення зйомок на території та в закладі. 

Водночас хочемо наголосити, що, дбаючи про безпеку учасників освітнього процесу, не слід забувати про дотримання вимог статті 30 Закону України «Про освіту»  щодо прозорості та інформаційної відкритості закладу освіти.

  Правила регулюють порядок висвітлення та надання інформації про роботу Бершадського БДТ та учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в соціальних мережах, сайті та медіа.

 1.    Необхідно отримати дозвіл (краще письмовий) від учасників освітнього процесу на право розміщувати їхні фото- чи відео зображення, висвітлення особистих  даних у медіа, інтернеті. Для неповнолітнього згоду на фото- чи відеозйомку мають надавати батьки. 

2.    Розміщувати чи надавати медіа інформацію про очні заходи після їхнього проведення.

3.    Перед тим, як здійснювати чи надавати дозвіл на фото- та відеозйомку в закладі освіти, переконатися, чи немає заборони місцевої влади щодо зйомки місць масових скупчень людей.

4.    Фото та відео зйомка повинна здійснюватися  без позначення геолокації закладу освіти.

5.    Не зазначати назви та адреси закладів освіти у сюжеті чи публікації, соціальних мережах.

6.    Здійснювати зйомку без потрапляння у кадр сусідніх будівель та споруд, особливо об’єктів критичної інфраструктури, не показувати транспортні зупинки поруч із закладом.

7.    Якщо поруч із закладом влучила ракета або працювала ППО – не викладати фото та відео потрапляння.

8.    Не знімати на офіційних заходах військовослужбовців та їх родичів, а також не позначати їх у соціальних мережах.

9.    Не здійснювати зйомку, не повідомляти про наявність та кількість в закладі освіти дітей та рідних військовослужбовців, працівників органів безпеки та правоохоронних органів, медичних працівників, які працюють на території бойових дій, полонених.

10.Не публікувати матеріали, фото та відео фрагменти, на яких можна визначити розташування укриттів з прив’язкою до місцевості.

11.Не знімати та не публікувати напрямки евакуації закладів освіти.

12.Не повідомляти форму навчання у закладі освіти.

13. Не висвітлювати інформацію щодо форми навчання закладу освіти/зміни форми навчання (дистанційна, очна, змішана чи очно-дистанційна), не розміщувати цю інформацію на вебсайтах та у соціальних мережах.

14.Працівникам ЗМІ обов’язково надавати свої журналістські посвідчення, а працівникам закладів освіти перевіряти наявність посвідчень, ретельно перевіряти термін дії посвідчення та фіксувати дані з цих посвідчень, щоб не допустити до закладу сторонніх осіб.

15.Не дозволяти робити та не оприлюднювати світлини й відео дітей, які дають змогу зрозуміти форму навчання закладу освіти та визначити кількість дітей, які навчаються.

16.Не повідомляти в медіа та соцмережах інформацію щодо наявності чи відсутності охорони у закладі освіти.

17.Не анонсувати публічно заходи з очною присутністю учасників освітнього процессу.

18.Не допускати сторонніх осіб до закладу без особливої потреби.


Ми живемо в активному інформаційному середовищі. Технології торкнулися, мабуть, всіх сучасних сфер діяльності. Не тільки дорослі користуються перевагами новітніх розробок, а й діти. І ні для кого не секрет, що саме вони обожнюють гаджети. Ними батьки часто відволікають малечу. Так, завдяки телефонам та іншим пристроям, які вони віддають у маленькі рученята, у мами чи тата з’являється кілька хвилин на відпочинок. Та разом з перевагами виникають можливості інформаційної небезпеки.

Діти – найуразливіша категорія перед загрозами в мережі та кіберзлочинністю. Якщо ж вони проводять час біля комп’ютера чи іншого пристрою, нехай він проходить безпечно й з користю. Тому батьки мають наголошувати на кількох найважливіших і водночас дуже простих правилах користування Всесвітньою павутиною.

  1. Безперечно, що створення власної сторінки в соціальних мережах несе за собою листування. І нехай діти мають на меті листуватися зі своїми ровесниками/друзями/рідними, є й незнайомці, які хочуть познайомитися. Таких людей варто уникати, а на їхні повідомлення не відповідати.
  2. Особиста інформація має залишатися особистою. Навчіть дітей не розповідати про себе в мережі, тим паче не надсилати нікому (навіть знайомим) паролі, адреси, номери телефонів. Поясніть, що шахраї користуються цим, можуть зламати сторінку, поширювати неправдиву інформацію тощо.
  3. Якщо дитину ображають в мережі, погрожують, тоді вона обов’язково повинна звернутися по допомогу до батьків або ж вчителів. Тому старші, особливо мама й тато, мають бути для малечі кращими друзями, з якими вони вільно можуть ділитися всім, що з ними відбувається.

В інтернеті сьогодні легко отримати інформацію. Там і доступ до особистих фото, і місце навчання, адреса школи, наприклад. А з розвитком мережі Інтернет зростає і протиправний контент, частішають випадки агресивної поведінки одних користувачів на інших. Тому важливим завданням для дорослих (якщо вони вже дозволяють дітям користуватися пристроями) –  розповідати, як в інтернеті залишатися в безпеці, які існують небезпеки та як їх попереджати.

  


ОСНОВИ КІБЕРБЕЗПЕКИ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ



Немає коментарів:

Дописати коментар